Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Als elke seconde telt: Bel 112

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

We hebben de vragen die regelmatig worden gesteld bij elkaar gezet. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Bellen

Je belt en dan?

Het spoedplein is er voor spoedeisende klachten of vragen die niet kunnen wachten tot het eerstvolgende spreekuur van je eigen huisarts.

Tijdens de avond, de nacht, het weekend en nationale feestdagen kun je voor spoedeisende zorg terecht op het spoedplein.

Denk hierbij aan: acuut optredend letsel, plotselinge heftige pijn en toenemende klachten bij ziekte.

Voor levensbedreigende situaties bel je altijd 112!

Wanneer je belt naar het spoedplein dan krijg je een speciaal opgeleide triagist aan de telefoon.

Hou altijd je legitimatie, BSN-nummer en medicatieoverzicht bij de hand.

Kom niet zonder afspraak naar het spoedplein.

Waarom moet ik eerst bellen?

Het spoedplein werkt op telefonische afspraak om ervoor te zorgen dat iedere patiënt de juiste hulp krijgt. Bovendien voorkom je door vooraf te bellen dat je lang(er) moet wachten. Patiënten die wel eerst hebben gebeld worden namelijk op afspraak geholpen.

Hou altijd je legitimatie, BSN-nummer en medicatieoverzicht bij de hand.

Algemeen

Wat is spoed?

Onder ‘spoed’ verstaan wij een ziekte of letsel dat zo ernstig is dat een eerste onderzoek of behandeling niet kan wachten tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts.

Is er sprake van een levensbedreigende situatie? Bel dan met het noodnummer 112.

Wanneer kom ik naar het spoedplein?

Wanneer je ’s avonds, ’s nachts, in het weekend en/of op feestdagen spoedeisende huisartsenhulp nodig hebt, kun je terecht op het spoedplein.

Alleen met een afspraak kun je terecht op het spoedplein. Ga dus nooit zomaar zelf naar het spoedplein, maar zoek eerst telefonisch contact. Dit voorkomt lange wachttijden. Als je naar het spoedplein komt, neem dan je legitimatiebewijs mee.

Wat kost een bezoek aan het spoedplein

De kosten die wij in rekening brengen voor telefonische adviezen, afspraken op het spreekuur en visites worden vergoed vanuit de basisverzekering.

Als u een verwijzing krijgt naar het ziekenhuis, betaalt u uw eigen risico.

Passant
Een patiënt die niet staat ingeschreven bij één van de huisartsen die deelneemt aan het spoedplein wordt een passant genoemd. Dit geldt bijvoorbeeld voor mensen die op vakantie zijn en overdag niet naar een huisartsenpraktijk in de buurt konden. Als je een geldig legitimatiebewijs en een verzekeringspas bij je hebt, sturen wij de rekening naar jouw zorgverzekeraar. Zo niet, dan moet je de rekening direct contant betalen. Je kunt deze vervolgens doorsturen naar je zorgverzekeraar die deze dan met jou afhandelt.

Gegevens niet bekend

Zijn jouw verzekeringsgegevens onjuist of niet bij ons bekend? Dan ontvangt je per post een rekening. Wanneer je deze met de juiste gegevens aan ons terugstuurt, declareren wij de kosten alsnog bij jouw verzekeraar.

Ik heb geen vervoer, kan de huisarts dan naar mij toe komen?

Patiënten moeten zelf voor vervoer naar het spoedplein zorgen. Dat je geen vervoer hebt is geen geldige reden om de visitearts te sturen. Alleen wanneer je om medische redenen niet naar het spoedplein kunt komen, komt de visitearts bij je thuis.

Kun je zelf niet autorijden of met het openbaar vervoer? Vraag dan hulp aan een gezinslid, familie, een van jouw buren of bekenden, of neem een taxi.

Klachten

Wat moet ik doen als ik ontevreden ben over de behandeling op het spoedplein?

Alle medewerkers van het spoedplein proberen zo goed en zorgvuldig mogelijk te werken. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent over de verleende zorg, de werkwijze of het telefoongesprek. Bespreek dit gerust met de medewerker zelf. Grote kans dat je er samen uitkomt.

Lukt dat niet, laat het ons dan weten door ons meldformulier in te vullen. We leren graag van je ervaring, zodat we de zorg kunnen blijven verbeteren. Onze klachtenfunctionaris neemt contact met je op.

Medicijnen

Waar kan ik medicijnen ophalen?

Als medicijnen worden voorgeschreven en je deze direct nodig hebt, dan kun je deze ophalen bij de dienstapotheek in Gelre ziekenhuizen.

De dienstapotheek in Apeldoorn en Zutphen is dagelijks open van 08.00 - 0.00 uur. In de nacht van 00.00 – 08.00 uur is de dienstapotheek in Apeldoorn geopend voor dringende medicatie.

Herhalingsrecepten worden uitsluitend uitgeschreven als deze noodzakelijk zijn. Medicijnen worden meestal vergoed uit de basisverzekering, maar soms moet je een eigen bijdrage betalen voor je medicijn. Het kan ook zijn dat jouw zorgverzekeraar alleen de goedkoopste variant van een medicijn volledig vergoedt.

Let op: de overheid heeft bepaald dat een apotheek extra kosten in rekening mag brengen voor medicijnen die buiten de reguliere openingstijden worden afgehaald. Deze kosten worden verrekend in het bedrag van jouw medicatie.